Illustrasjonsbilde (vi vet ikke om denne bilen får økning eller reduksjon i pris)
Kan bli et ras av tvister mellom selger og kjøper, om endring av priser, dersom bilen leveres først etter nyttår. Nye avgiftsregler på personbiler.
Publisert: 3. september 2018
De som har bestilt ny personbil eller som står i ferd med å gjøre dette, risikerer en avgiftssmell på opp mot 100.000 kroner dersom bilen først blir levert fra forhandler over nyttår. Grunnen er at bilavgiftene fra da av skal følge en ny norm for testing av utslipp (WLTP).
Hvor stort avgiftstillegget blir for akkurat din bil, avhenger av hvor mye utslipp den gir i det nye testsystemet. Generelt vil det bli de tunge bilene med stor motor som forventes å komme dårligst ut. Motsatt vil en del lette biler med lave utslipp komme gunstigere ut enn dagens avgiftssystem. Disse kan motsatt kreve å få bilen levert til lavere pris enn det som fremgår av kjøpekontrakten.
Det samme gjelder for varebiler, men for disse slår avgiftsendringene først ut året etter, dvs. fra januar 2020.
De fleste nybilforhandlere benytter standardkontrakter hvor det fremgår at selgeren tar forbehold om prisstigning som følge av avgiftsendringer. Mange bilkjøpere får imidlertid ikke med seg det.
Vær derfor obs på problemstillingen om du ikke har inngått kontrakt. Sørg for å få med at det ikke skal komme noe tillegg som følge av avgiftsendringer med mindre denne slår gunstig ut, selv om bilen først leveres på nyåret (med mindre du aksepterer å betale avgiftstillegg da). Har du allerede skrevet kontrakt og ikke sørget for en slik presisering og vil komme dårlig ut, bør du vurdere å kontakte advokat for eventuell juridisk bistand med å få hevet kjøpet eller kreve prisavslag tilsvarende avgiftstillegget.
(I etterkant av at vi skrev dette innlegget har Regjeringen snudd. Det blir ikke avgiftsøkning likevel. Les mer om det her. Red anm 5.9.18).