Kvinnene må ta spakene!

Kvinnene må ta spakene!

Publisert: 8. mars 2015

 

Pilot1
Foto: Illustrasjonsbilde
KVINNER OG KAPTEINER
-kvinnene må ta spakene!

INGEN yrkesgruppe i Norge har så lav kvinneandel som flypilotene - og ingen tener så godt som de mannlige flykapteinene i Norwegian. De jobber ca. 750 timer i året og har en netto timelønn på opp mot 2.000 kroner - og det finnes naturlig nok antakeligvis ikke en eneste kvinnelig kaptein blant dem.

På verdensbasis utgjør kvinnene mindre enn 4 pst av alle flypilotene - styrmenn innkludert. For kapteiner spesielt, er nok tallet under 1 pst. Det er kvinnedag i dag, og da er det på sin plass å nevne noe om dette her.

Dette er antakeligvis samme (netto)lønn som for eksempel en uspiselig mannlig forretningsadvokat har, og som fakturerer 4 - 5 tusen kroner pr. time (fordi det inkluderer merverdigavgift og utgifter til drift/kontor/andre ansatte er trukket fra mens kapteinens lønn er nettolønn).

 

Flymennene i Norwegian tjener ca 10 ganger mer enn de fleste andre som er i jobb i Norge. Det er forståelig at de vil ha garanti fra Norwegian, for å kunne fortsette denne lønnsfesten. Slik er det jo også blant andre som har greid å "presse" seg foran andre i lønnssystemet - rett og slett fordi noen av oss er betydelig mer verdt enn andre!

 

For LO som på papiret er for likestilling mellom kjønnene og lønnsutjevning og mindre penger til de rike og mer til de fattige, er det bare naturlig at den store mengden "fattige" og kvinnelige medlemmer må betale for høyere flybilletter bare flymennene får styre landet til 2.000 kroner timen. Derfor har den kvnnelige LO-lederen denne uka anbefalt alle sine medlemmer å boikotte Norwegian, om ikke flymennene får opprettholde sine krav for all fremtid. Forstå det den som vil!

 

Timeprisen for kvinnelige advokater som arbeider med saker betalt av det offentlige (straff, barnevern m.m), er i dag 970 kroner timen, og det inkluderer da kostnader med husleie og annen drift (eks sekretær). De fleste slike advokater er i dag kvinner, derfor skriver jeg som jeg gjør. Etter utgiftene er trukket fra har de ca. 20 pst av den lønna flymennene krever i dag, og som den kvinnelige LO-lederen støtter.

 

Kjos bør gjøre som British Airways kunngjorde for noen uker siden; tilby gratis utdanning av kvinnelige piloter. Under 4 pst av verdens flypiloter er kvinner, og skal lønna normaliseres må nok kvinnene få likeverdig deltakelse. Det britiske flyselskapet synes ihvertfall å har forstått det.

 

Del denne siden: