Publisert: 22. februar 2014
Støy fra vei blir i Europa ansett som et stort miljøproblem, og derfor legges veier langt fra boligområder. Dersom veiene ligger inntil boliger, plikter veieier derfor å sørge for støytiltak.
I følge Statistiks sentralbyrå, er det ca. 1,5 millioner nordmenn som utsettes for støy fra vegtrafikk på over 55 dB. Av de som har helsemessige plager av støy i Norge, er vegtrafikken ansett som den viktigste kilden til det (80 prosent av tilfellene).
Regelverket innebærer at boliger langs trafikkerte veier skal ha høy støyreduksjon.
Vanlige tiltak er støyskjermer og støyvoller. Dersom slike tiltak ikke er tilstrekkelige, vil veieier også kunne bli ansvarlig for støytiltak på selve boligen i form av isolasjonstiltak (fasadeisolering).
Miljøverndepartementets retningslinjer for behandling av støy (MD 2012) anbefaler støygrense på 55 dB(Lden) utenfor rom med støyfølsom bruk ved etablering av ny vei. Det samme antas å gjelde om kommunen velger å utvide bruken til nye områder - som et billigere alternativ til å bekoste ny vei (kople nye brukere på eksisterende vei).
Byggeforskriftene (NS 8175) bestemmer at høyeste tillatte innendørs støynivå fra utendørs støykilder kan være 30 dB (LpA,eq,24h) i nye boliger. Dette skal også vektlegges av kommunen når ny vei blir laget eller eksisterende blir endret med hensyn til bruk.
Forurensningsforskriftens bestemmelser om støy (MD 2004) fastsetter 35 dB (LpA,eq,24h) som kartleggingsgrense når det gjelder kommunens plikt til å ha oversikt over eksisterende boliger som allerede er støyutsatt.
Kommunen plikter videre å utføre tester minst hvert 5 år. En skriftlig tiltaksutredning skal så foreligge senest ett år etter at fristen for siste kartlegging er foretatt.
Denne plikten gjelder alle tilfeller der kartleggingen viser at det kan være fare for overskridelse av grenseverdien på 42 dB (LpA,eq,24h) innendørs i løpet av femårsperioden frem til neste kartlegging skal foretas (MD 2004 og Klif 2006). Dette betyr at kommunen plikter å ta hensyn til planlagte eller forventede endringer av eksisterende bruk av veien for kommende 5-års periode når fare-vurderingen skal gjøres.
Reglene er konsekvenser av at Norge gjennom EØS-avtalen er forpliktet til å følge EU-regelverket.
Det kan medføre straffansvar og tvangsmulkt for kommuner å bryte forurensningsloven.
Les mer om regjeringens instruks overfor kommunene her.
Relaterte artikler: