Nå får du epost fra alle offentlige instanser
Publisert:
11. februar 2014
STAT OG KOMMUNE KAN NÅ KOMMUNISERE MED DEG VED BRUK AV EPOST
Nå er loven endret - slik at offentlige instanser kan kommunisere med publikum ved epost.
Regjeringen har nå forenklet hverdagen for både offentlig ansatte og publikum, ved innføring av mulighet for å kunne kommunisere elektronisk (eForvaltningsforskriften).
Det offentlige sender hvert år ut ca. 125 millioner brev. Ordningen som nå er vedtatt ved lov, tar sikte på å forenkle dette ved å styrke det offentliges adgang til å kommunisere elektronisk.
- Vi har lenge fylt ut selvangivelsen på nett og logget oss inn for å se skatteoppgjøret. Regelendringen baner vei for mer av slik nettbasert kommunikasjon. For folk flest betyr det bedre tjenester, raskere svar og greiere oversikt over korrespondansen med det offentlige, skriver kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner på departementets nettside.
Regjeringen har ved lovendringen som nå er trådt i kraft, opphevet dagens krav om først å måtte innhente et samtykke fra den enkelte mottaker uttaler departementet i en pressemelding.
Fra nå av vil det offentlige som hovedregel ha lov til å kommunisere elektronisk. Privatpersoner kan imidlertid reservere seg mot dette og i stedet kreve å motta tradisjonell post.
Se lovendringen som er foretatt i forvaltningsloven her.
Du kan lese mer om endringene på difi.no og norge.no.