Nå får du epost fra alle offentlige instanser

Nå får du epost fra alle offentlige instanser

Publisert: 11. februar 2014

Digi
Illustrasjonsbilde

STAT OG KOMMUNE KAN NÅ KOMMUNISERE MED DEG VED BRUK AV EPOST 

Nå er loven endret - slik at offentlige instanser kan kommunisere med publikum ved epost. 

Regjeringen har nå forenklet hverdagen for både offentlig ansatte og publikum, ved innføring av mulighet for å kunne kommunisere elektronisk (eForvaltningsforskriften).

Det offentlige sender hvert år ut ca. 125 millioner brev. Ordningen som nå er vedtatt ved lov, tar sikte på å forenkle dette ved å styrke det offentliges adgang til å kommunisere elektronisk.

- Vi har lenge fylt ut selvangivelsen på nett og logget oss inn for å se skatteoppgjøret. Regelendringen baner vei for mer av slik nettbasert kommunikasjon. For folk flest betyr det bedre tjenester, raskere svar og greiere oversikt over korrespondansen med det offentlige, skriver kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner på departementets nettside.


Regjeringen har ved lovendringen som nå er trådt i kraft, opphevet dagens krav om først å måtte innhente et samtykke fra den enkelte mottaker uttaler departementet i en pressemelding. 

Fra nå av vil det offentlige som hovedregel ha lov til å kommunisere elektronisk.  Privatpersoner kan imidlertid reservere seg mot dette og i stedet kreve å motta tradisjonell post.

Se lovendringen som er foretatt i 
forvaltningsloven her.

Du kan lese mer om endringene på difi.no og norge.no.




Del denne siden: